Teater
Vi bruger 2-3 uger hvert skoleår på teater. Her er alle børn involveret i et samlet teaterstykke. Vi arbejder med det på tværs af alle årgange. Nogle år skriver eleverne stykket selv, andre gange er det et mere klassisk stykke. At lave teater er meget mere end at spille skuespil. Det indeholder utrolig mange forskellige aspekter, og ugerne skal ses som tværfaglige emneuger, hvor alle børn får kendskab til og erfaring med;
- Håndværk og design: Når der skal laves kostumer, og vi selv syr kostumer eller genbruger og tilpasser allerede eksisterende kostumer. Vi designer og laver vores egne kulisser, alt fra træ til papmache.
- Billedkunst: Vi laver flotte kulisser. Dette gøres både i hånden på pap med maling, men også digitalt hvor der laves grafik til storskærm.
- Musik: Er en stor del af vores skuespil, hvor der er et skoleband, der spiller sangene sunget på scenen. Yderligere vil der typisk være 2-3 sange i forestillingen med fuldt band, solister og resten af skolen som kor.
- Drama: Udover selve stykket, vil der i løbet af ugerne typisk også blive lavet en række af drama øvelser. Eleverne får træning i at bruge kroppen og stemmen som udtryksform, hvilket er vigtigt i forhold til at lære at præsentere ting foran et publikum. Det at sætte sig ind i en rolle og spille en anden, giver ofte også eleven en bevidsthed om sig selv. Dette gavner eleven i forhold til at efterfølgende kunne arbejde med sin egen identitet og hvordan man agere og reagere i sammenspil med andre.
- Dansk: At eleverne selv er med til at skrive stykket (Historie eller manuskript) er med til at give den dyb forståelse af denne del af danskfaget.
At arbejde intensivt og tværfagligt omkring et fælles projekt på hele skolen hen over flere uger er med til at skabe stor samhørighed på skolen. Alle elever er med og bidrager til at skabe det endelige stykke, om det så er som musiker, skuespiller, teknikker etc. Teater ugerne emmer af energi og er for mange et årligt højdepunkt der snakkes meget om både før og efter forestillingerne.