Evaluering af elevernes udbytte

  • 1 b. Skolen skal regelmæssigt underrette eleverne og forældrene, jf. § 38, om sit syn på elevernes udbytte af skolegangen.

Stk. 2. Som led i undervisningen skal skolen løbende foretage evaluering af elevernes udbytte. Evalueringen danner grundlag for, at undervisningen tilrettelægges, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger med det formål, at eleven så vidt muligt tilegner sig de kundskaber og færdigheder, der følger af de fastsatte slutmål.

 

  • 1 – 2 gange årligt afholdes der forældremøde i hver klasse. På dagsordenen er der både klassetrivsel, men der gennemgås også hvilket fagligt indhold der skal arbejdes med i løbet af året.

 

  • 1-2 gange årligt er der skole-hjem-samtaler, hvor både matematik- og dansklærer er til stede. Samtalerne omhandler både trivsel og elevens faglige standpunkt, i forhold til opsatte mål i undervisningsplanerne. I de andre boglige fag evalueres standpunktet også frem til skolehjemsamtale, og der aftales et ekstra møde fysisk eller telefonisk, hvis det vurderes nødvendigt. 

 

  • Der afholdes ugentligt lærermøde, hvor “børn” er et fast punkt på dagsordenen. Er der en bekymring vedrørende et barns trivsel eller faglige formål, diskuteres det her og der aftales hvad fremtidigt skal ske. 

 

  • Ved mistanke om ordblindhed testes der for ordblindhed tidligst muligt. Efter aftale med forældre stilles hjælpemidler til rådighed, hvis det vurderes, at eleven har udbytte heraf.  

 

  • Skolen samarbejder tæt med PPR(Pædagogisk Psykologisk Rådgivning), og er der på skolen eller i hjemmet en bekymring vedrørende elev, socialt eller fagligt, indstiller vi i samarbejde til PPR. 

 

  • Test indgår ikke som en sædvanlig del af skolens undervisning, men kan benyttes hvis faglæreren vurdere det som et nødvendigt redskab. 

 

  • Faglærere evaluerer elevernes faglige udbytte med feedback efter de enkelte forløb. Denne feedback kan både være i form af klassesamtaler, fremlæggelser, multiple choice, et skriftligt produkt etc




Evaluering af den samlede undervisning

 

Stk. 3. Skolen skal regelmæssigt foretage en evaluering af skolens samlede undervisning og udarbejde en plan for opfølgning på evalueringen.

 

  • Der afholdes ca. 40 gange årligt lærermøde, hvor der er et fast punkt, som hedder evaluering. Her evalueres arrangementer, nye tiltag, projektforløb mm. Det er med til at sikre en løbende evaluering, hvor der hele tiden evalueres lige efter de overståede begivenheder, mens de er friske i erindringen.

 

  • Der afholdes årligt 8 – 12 bestyrelsesmøder, hvor skoleleder afgiver beretning for skolens hverdag. 

 

  • En gang årligt afholdes der generalforsamling, hvor skoleleder beretter for det forgangne skoleår, samt fremlægger visioner for kommende år. Her er også afsat tid til at forældre kan spørge ind til beretningen.  

 

  • Der afholdes i forsommeren en pædagogisk dag, med fokus på evaluering af det forgangne skoleår og målsætninger for det nye. Vi følger op på vores undervisningsplaner og sikre os at skolen stadig lever op til de mål vi har sat os. 



Opfølgningsplan:

Efter den pædagogiske dag i forsommeren, offentliggøres evalueringen fra foregående år, samt de nye målsætninger for det kommende skoleår på skolens hjemmeside.